torsdag 2 januari 2014

Lax/Havsöring premiär i Nyköpingsån



Klockan är tio på morgonen , dagen efter nyårs afton... Suck... Men fiske ska det bli! Med flugspöt i högsta hugg så trampar jag svamp ned för slänten och börjar knyta på en svart - zonker.  Lagom när jag är klar så hojtar en rolig gubbe till, och det visar sig att han hade fisk. En fin liten havsöring på kilot fick åter sin frihet . Kan han, kan jag! men efter som att det var bland de första gångerna så var det inte så lätt... Några snärtar och sen flög flugan som ett jihu, och landade 3,5 m bort ... Suck... Jag knäppte jackan och gjorde mig redo för försök två. Men när jag lyfte flugan så... Fastnade den i botten.. Suck... Nu började jag bli lite arg på mig själv. Allt suckande lät otrevligt så då muntrade jag upp mig själv genom att säga till mig själv att det var fisk och INTE botten. Men ljuga behövde jag inte göra, för efter att ha stått och spänt linan i 5 sekunder  så började ett fasligt gungande att uppstå. FISK! Ja, ska jag få landa min första fisk på fluga? Men fajten var inte så kort varig. när en havsöring , lätt över 2 kg sätter fart i strömmen så kan bara Herkules stoppa den. Så med en tafs för kg och en amatör knut så gick det åt det enda möjliga håll.. Åt fanders! Flugan var utom min kontroll, och fisken simmade tillbaka till sin djuphåla i strömmen... Suck..
















Men efter 40min så kunde jag äntligen landa min 2:a havsöring, men den var fasligt liten. Men det var min första Landade fisk på fluga! Den tog på en egenbunden fluga under en bro. 









Lagom där efter så lade jag flugan på botten, och på botten finns ju svenska vattens finaste fiskar, Abborren. En Abborre på dryga halvkilot fick snygga till sig framför kameran och blev den första Abborren för året, Härligt!














Och så var denna fisketur och premiär slut. Grymt trevligt folk och fina fiskar! Ska nog på premiären nästa år också! Nu är det bara att blicka framåt, 2014 kommer ha med sig fina dagar! Sanna mina ord!

Tack för att ni läste och skitfiske på er!

//Littlepiker






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar