onsdag 22 januari 2014

Ismetes premiär och Flug-PB

Söndagen den 19 var det äntligen dags för premiär på isen. Isen mätte det stadiga måttet 3-5 cm som varierade grovt i den lilla sjön. Klockan närmade sig 7.15 när vi knallade ut på isen och satte ut de färdig riggade spöna. - 4  och 4-8 sek/m gjorde det hela ännu mer spännande. Laddade med Mamma Scans köttbullmackor och rödbetssallad så hade vi det ganska bra i alla fall.

Förmiddagen gick och klockan var närmare 11.20 då vi beslöt oss för att byta plats. Så vi tog lite av våra grejer och gjorde det dummaste man kan göra vid ismete, lämna spöna...


 
 
Vi han lagom resa oss och ta upp grejorna då säsongens första fäll blottade sig. En snabb rush till spöt och förbereda avkrokningsmattan. Linan sprutade på bra och efter ett stop, då Gäddan vänder på den 25 cm långa sillen och sedan långsamt så vandrande den vidare, då  kunde till slut jag göra ett mothugg. fisken var otroligt pigg , Så slappna av fick man inte göra. Men när fisken visade sig i hålet så var den inte så stor som den var beräknad. 2.5 - 3 kg . Synd, men årets första Gröning var ju landad, så några snabba foton på den lilla kraken, sedan var det bara för den att simma tillbaka ned i det svart - gröna vattnet.




















Liten fisk. Dagen innan hade Rickard, (http://rickardsfiskeblogg.blogspot.se/) tagit en pike på närmare 6.5 kg, Så förhoppningarna var ganska stora!
 Tiden gick och runt 15.00 så började det bli dags att plocka ihop.
Jag tittade specifikt på ett spö som stod lite djupare, och tänkte att "Varför inte skrika på den så vippan löser ut" , idiot .
MEN då hände det som inte borde hänt. Och detta är en fråga till er som har bra koll på is, gädda m.m. för när jag tänkte denna tanke så blev det så. Jag hoade på ett djupt sätt som fick isen och mig att vibrera... tystnad.... jag tittar fortfarande på vippan, och så helt plötsligt så fäller den, bara 2 sekunder efter de höga ljudet. Helt sjukt!
Vi kutade bort till spöt, och fick se att den var i full fart på rullen. Mothugg!  Rickard tyckte först att den kändes lite bättre men insåg strax innan den visade sig att den var liten den med. 2 - 2.5 kg uppskattades den till och releasades snabbt.

Det blev sista för de passet och vi kunde gå hem rakryggade.


NYTT FLUG-PB
Helgerna innan så har jag flugfiskat en hel del sedan premiären den 1/1.
 4 öringar och flera grova borrar har landats.
 Så jag passar på att presentera mitt nya flug-PB. (uppskattad till 1 kg). Tagen på hemma-bundet!





Detta var allt för denna helg och lite om flugfisket. snart ska Norrköping besökas, Blekinge med Tony "Mouse" Andersson från http://www.fiskeguide.org/ och så klart sportfiskemässan i Kista. Men innan dess ska jag fiska mer så klart.
Tack för att ni läste och Skitfiske på er
//Littlepiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar