söndag 3 april 2016

Förleksfiske i Blekinge - 2016

Tjenare!

Tidigare under året så bestämde jag och mina kära vänner Rickard Gustafsson och Simon Brunell att vi skulle göra våran årliga Blekinge resa i mars. Vi bestämde oss för att 4 dagar i jakten på en fin Blekinge gädda. Men när det var några knappa veckor kvar så ringer gode David Axelsson till mig och berättar att abborrfisket börjar bli bra så vi gjorde våran sista dag till en kombination av gädda och abborre.

Vi åkte ner skärtorsdagen och var framme i våran stuga senare på kvällen. Efter att ha bunkrat upp med onödigt mycket godis och mat så var vi därmed redo för dag ett.

Tidig morgon och båten ligger i vattnet till första ljusets infall. Vi visste att dagen kunde bli riktigt seg och väldigt mulet väder. vi började en drift in i en mindre vik och hade nästan direkt påslag på min Lucy i färgen "blekinge guld". Vi fiskade både grunt och djupt, med jerkbait, tailar och gummin men inget ville dem ha. Vi petade upp ett gäng mindre gäddor men det var långt mellan huggen. Men till sist så klev det äntligen på en lite bättre fisk i en grundare vik på strax över 90cm+. Tog ett stort tailbete från krook.


Dag två var lite trögstartad och med hjälp av en vän till oss så fick vi tips var vi skulle fiska och vi hittade en hel del fisk, men de var inte riktigt i stöten. Rickard hade en redig gris som följde så vi var dem på spåren. Vi hade många följen och pet men få av dem valde att klippa våra beten. Fiskarna stod en båt utanför lekvikarna mellan 1,5 - 3 meters djup. Jerkbait var helt överlägset denna dag så gummit fick vila en dag.


Dag 3 så mötte vi upp Jim Olsson som jag fiskat med många gånger i Blekinge förut. Morgonen var lite seg men så fort solen gick upp över trätopparna så började fisken hugga. Jag körde big bandit och lyckades peta upp ett gäng smällfeta gäddor som stod på grundvattnet. Simon brände en bättre fisk en bra bit utanför viken och där hittade vi lite högre snittvikt på fisken tillslut. Vi krigade på till kvällen för att sedan åka till stugan och packa ihop våra grejer och förbereda för sista dagen. 

'

Allt packat och vi säger hejdå till stugan för denna gång, sen bär det av mot sista stoppet för denna resa. Vi sjösätter båten i strålande sol och vindstilla väder. idag står både abborre och gädda på menyn. Fisket är segt till en början men efter ett tag hittar vi en vik där det är startmoln överallt. Vi ankrar och börjar fiska. Vi tänkte att det borde stå gädda här då vi trodde att molnen var från braxen eller nån annan större vitfisk. Vi fick ett gäng gäddor men sen bestämde jag mig för att pröva abborre och SMACK! två kast. Två fina abborrar var av en var på 1070g, Riktigt härligt med en bättre fisk. därefter fortsatte vi fiska abborre men då gick gäddorna helt bananaz på våra borreprylar så det var riktigt fartfyllt. Rickard hade även en gädda som var närmare 10 sträcket som bara hängde efter hans bete. 
David Axelsson har anlänt till platsen och vi tänkte åka bort och hälsa, men tänkte att jag tar ett sista kast. Och då kliver det på något riktigt tungt. Abborre? gädda? nej... Sutare! En riktigt fin sutare som resulterar i nytt PB på 3080g! Inte vad jag förväntat mig men blev såklart glad! 
Med den fisken och ett gäng andra gäddor så slutar våran resa där. 




Man kan summera resan som så att fisket har varit svårt, men den har varit hur rolig som helst ändå. Tack Rickard och Simon för en kanon resa, vi siktar på bättre resultat nästa år!

Men var är vargen? ;)

//Sebastian "littlepiker" Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar