söndag 31 januari 2016

Ny sjö - Nya förutsättningar

Tjenare!

Var ett tag sen jag skrev men tänkte ta tag i det nu. I helgen var jag ute med Rickard Gustafsson för att leta efter välgödda gäddor under isen. Metoden blev som vanligt ismete och vi tänkte pröva en rätt grund sjö där vi hört att det ska finnas stor gädda.

Vi gav oss ut på isen vid 7 och gick en bit innan vi var på plats. Vi valde att fiska en udde med 3 spön långt in och resten av spöna satte vi längre ut från land. Betesfisken var pigg så det tog inte lång tid innan första fället kom, och sedan rullade det på bra och vi hade många fäll men alla ville inte följa med hela vägen. Men till slut lyckades jag kroka en lite bättre fisk en bit över 90 cm som vägde runt 5 pannor.



Dagen rullade på bra men sen av tog huggperioderna och det blev längre mellan huggen. Och som vanligt så åker allt onyttigt som finns att få tag fram och man jobbar vidare på den runda figuren. när klockan slog 11.00 så kom det efterlängtade 11 - hugget och det blev dubbelfäll. Vi sprang åt varsitt håll. Jag kommer fram till mitt spö. Gäddan tar ingen lina. Jag dra försiktigt i linan med handen för att se om det är något motstånd, men det var det inte. Jag drar upp mörten till isens och kollar så krokarna sitter rätt och precis när jag släppt linan så ser jag bara en stor käft kommer från djupet och klipper mörten på nytt. sjukt fränt. Jag väntar några sekunder innan jag gör mothugg men den hade spottat igen. Sen kollar jag bort mot Rickard och ser att han håller i en riktigt fin gädda så jag sprang bort till honom för att hjälpa till med mätning och vägning. den mätte 98 cm och vägde strax över 6 kg. Skulle precis börja fota då jag ser att det fällt på ett till spö så det blev några snabba bilder innan det var dags att springa igen, men den hade tyvärr hunnit spotta den också. Riktigt fartfyllt fiske.

 

Efter ett tag dog fisket ut helt och vi packade ihop och drog oss hemåt för den här gång. Den här sjön ska garanterat få en hel del timmar till i vinter. 

// Sebastian "Littlepiker" Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar