torsdag 7 augusti 2014

Grymt Gäddfiske i Blekinge

Klockan är 4.00 och jag står vid Burger King i Nyköping i väntan på att Steve Mcvey från Esoxgear ska anlända. Vi är på väg ned till Blekinge för 2 dagars gäddfiske i Karlskrona med Skinnet Axelsson och Jim Olsson.

Några minuter över 4 så ringer Steve och berättar att han försovit sig nästa en timme för länge. Men 45 minuter senare så glider han in på parkeringen och vi sticker nedåt landet. vi har nästan 40 mil till Karlskrona men tiden sprang iväg i bilen med gott fiskesnack om Rugen resor och fiskepass.

Väl där nere lagom till klockan 9 så möte vi upp Skinnet och Jim på Statoil. Jag, Skinnet och Jim har träffats en gång förut, Men för Steve var båda okända men snart skulle vi lära känna varandra bättre.
Ett snabbt stop på Willys för att handla lite käk för dagen och sedan satte vi fart mot rampen.
Betesboxar, spön, mat och fiskesugna galningar satte fart mot första stoppet för dagen.



 Första stoppet blev utanför en stor mar, där det gick en kant mellan 6m upp till 1.5m. Helt täkt av vegetation. Vädret var soligt med en vindstyrka på 10 sek/m. Jag ville utnyttja solen och satte på Steves egna gummibete Lucy i en guldglittrig färg. Många kanske tror att detta inte är en färg som passar i Blekinge men det gör den nu under algblomningen enligt mig. Efter ca. 2 min fiske så har Skinnet första påslaget på sin McRubber jr. Men fisken stannade inte kvar på kroken, så vi fortsatte drifta vidare nedför den steniga kanten. Jag dänger in min Lucy till bergskanten över vegetationen och det smäller på hårt men tyvärr sitter inte mothugget.

Efter några förflyttningar med några kontakter och små fisk upp så drog vi till en ö med massor av stenar och grynnor strax utanför. där visade det sig att det stod fisk och Jag och Steve lyckades knipa varsin på Lucy i guldglitter och blå/silver.



Vid det här laget hade vädret slagit om och regn och vind ökade vilket gjorde en positiv effekt på gäddan och vi uppfattade gäddan som mer aggressiv än innan. Vi driftade om 2 ggr till men bara små fiskar som fick krokas av i vattnet nöp våra beten, så vi lät ön vila och åkte vidare till nästa ö. 
Jag satte på en Lucy i blå/silver nu istället med 12.5 gram skalle.  
Vi började med att drifta med vinden mot ön och fiska av djupkanten med vegetation. Då ser jag att Steve lyckats kroka en fisk och börjar kolla om han ska ha hjälp men då smäller det till i Jims grejer och det bär av mot djupet. Jim drillar ett bra tag och till sist så lyckas fisken glida in i håven. Fisken mätte 98cm och vägde 7 kg. 
Vi fortsatte våran drift och vi hade ett ex antal kontakter och jag missade en hyfsad följare runt 5kg.
Sedan var det dags för fika paus på en lite större ö. Under tiden fikat plockades fram passade jag på att kroka en liten gädda från land.  
Fler fiskar klev på under dagen men inga fler jättar. Skinnet lyckades lura en stark 5:a på mc rubber jr och lite mindre. 







Första dagen började gå mot sitt slut, och 4 slitna fiskare satt senare och käkade pizza och kebabrulle.
sammanlagt så landade vi 45 gäddor och en topp på 7 pannor. En helt okej dag. Moln, regn och sol med mycket vind verkade göra gäddan pigg. 
Vi körde ut till stugan som låg 20 min bort i skärgården. Vi anlände kl: 23.00 och gjorde oss hemma stada i den lilla stugan. Kvällen gick åt att laga alla sönderslitna beten som gått åt under dagen. Lucy var dagens bete, och McRubber jr. Helt klart! 

Dag 2

Solig morgon med en mindre aggressiv vind fick oss att känna oss välkomna ut på vattnet. Och det skulle visa sig att gäddorna välkomnade oss också!

Första driften gick över ett grundflak  utanför en vik med en grynna i mitten. Det tog inte lång tid innan jag hade förta påslaget och en liten fisk på dryga 2 kg fick smaka Lucy! Strax där på så står Steve med spöt högt upp och har lyckats kroka en pigg fisk på 4 kg. 

Vi hade ett sjukt bra race och det small på varje drift. Gäddorna sket i färgen, men det skulle ned en bit på djupet och då var betet illa ute. både jag, Skinnet, Steve och Jim fick fisk och tappade lika många som vi fick upp, vilket var frustrerande i mellan åt. Hehe. 






Vilket fiske!! vi var nu uppe i strax över 60 fiskar och vi hade 2 h kvar att fiska. Men vi alla saknade en riktig topp fisk. Vi hade några på strax runt 5 men det var vi inte riktigt nöjda med. 

Vi sökte oss ned för en kant längs med en ö där vi fått mycket fisk dagen innan. Botten var beklädd av tång och sten. Jag kastade framför båten mot en liten udde där det var vindstilla. Min guld/glittriga Lucy landade precis jäms med en djupkant 5 m utanför land. Jag hann ta 5 vev tag, sedan hade jag världens jävla stöt. Jag sa till Steve att det var en hård stöt och jag fortsatte jobba med jiggen. precis när man skulle börja se jiggen så gjorde jag ett vevstopp och började veva sakta. Sedan small det till i grejerna så inåt helsike. Fisken visade sig och slängde med huvudet. Steve kasta spöt och sprang efter håven. "Den är här är fin sa han"! Vi trodde vi skulle kunna landa fisken snabbt men det var ett riktigt krutpaket så vi fick vänta en bra stund innan jag kunde slappna av. Fisken gjorde rusning på rusning och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men efter en skön fajt så gled till sist fisken in i håven och jag fattade inte vad som hände. 

Fisken som låg i håven var grov över ryggen och hade ett stort huvud. Men tyvärr helt tom i magen men fisken vägde hela 7800gram och var 104 cm lång. min näst största gädda i mitt liv. Vilket var en väldigt skön känsla.




Vi fiskade vidare men efter det så var det bara småfisk så tillslut så var dessa 2 underbara dagar i paradiset slut. sammanlagt 79 fiskar upp och 70 av dem togs på Lucy som Steve gjort. Steve begav sig hemåt till familj och latte på "stureplan" och Jag begav mig hem till Jim med skinnet för att fiska abborre. Men det gick inte som vi trott så jag nöjer mig med att skriva om dessa två dagar istället. 

Tack Skinnet Axelsson Och Jim Olsson för bra guidning och trevlig  sällskap. Sjukt trevligt!
Sedan tack Steve för att du hakade på och för skjuts ned. 

Och vill ni beställa samma bete som 7.8:an tog och nästan alla andra fiskar så gå in på http://www.esoxgear.com/ och Kontakta Steve där ifrån. 

SE FILMEN PÅ: https://www.youtube.com/watch?v=jQ7ggFyXK6k&list=UUY3kWRUvVQKiNRR72DBv6OQ

Tack för att ni läste och jag hoppas ni haft en lika bra sommar som mig! 
Ha det gött och SKITFISKE PÅ ER!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar